A mesék a gyermekek életének szerves részét képezik, nemcsak szórakoztatási célból, hanem mélyebb pszichológiai és pedagógiai jelentésük miatt is. Bruno Bettelheim, a neves pszichoanalitikus és gyermekpszichológus, a „A mese bûvölete és a bontakozó gyermeki lélek” (eredeti címén: The Uses of Enchantment) című munkájában részletesen vizsgálja a mesék pszichológiai hatását. Bettelheim szerint a mesék nem csupán tanulságos történeteket közvetítenek, hanem segítenek a gyerekeknek megérteni saját belső érzelmi világukat, és hozzájárulnak az érzelmi érettség kialakításához.

A mese mint a belső konfliktusok feldolgozásának eszköze
Bettelheim rámutat, hogy a mesék gyakran archetipikus konfliktusokat ábrázolnak, amelyek a gyermekek saját érzelmi és pszichológiai konfliktusait tükrözik. Ilyenek lehetnek például a jó és a rossz, a szeretet és az elutasítás, vagy az önállóság és a függés közötti küzdelmek. A mesék egyszerű nyelvezete és szimbolikus ábrázolásmódja lehetővé teszi, hogy a gyermekek tudattalanul azonosuljanak a szereplőkkel, és a történeteken keresztül biztonságosan dolgozzák fel saját érzelmi konfliktusaikat.

A szimbolizmus és a gyermeki lélek fejlődése
Bettelheim kiemeli, hogy a mesék szimbolikus jelentéstartalma segít a gyermekeknek megérteni az élet nagy kérdéseit. A hősök és a gonoszok, a varázslók és a tündérek nem csupán izgalmas karakterek, hanem a belső érzelmi és pszichológiai állapotok megtestesítői. Egy gyermek számára a mese olyan „belső térkép”, amely segít eligazodni a saját érzelmi világában, miközben biztonságos környezetben fedezi fel a külvilágot.

A mese életvezetési tanulságai
A mesék továbbá fontos életvezetési tanulságokat hordoznak. Bettelheim hangsúlyozza, hogy a mesék sosem „könnyítenek” a gyermekek érzelmi terhein, hiszen gyakran szembesítik őket a valóság nehézségeivel — például a veszteséggel, a felnőtté válás kihívásaival, vagy a morális döntések súlyával. Ugyanakkor megmutatják, hogy a kitartás, az önbizalom és az emberség által a nehézségek leküzdhetők. Ezek a tanulságok hosszútávon is formálják a gyermekek világképét és értékrendjét.

Bettelheim hatása a mai mesékről szóló diskurzusokra
Bettelheim érvei még ma is relevánsak, különösen abban a korban, amikor a digitális tartalmak és a gyorsan fogyasztható vizuális történetek uralják a gyermekkort. Az általa vallott értékek — mint a mese aktív meghallgatása, az önkifejezés és a képzelőerő fejlesztése — arra emlékeztetnek bennünket, hogy a klasszikus mesék helye pótolhatatlan a gyermeki fejlődésben.